Веломаршруты (velorout) Короп - Батурин - Конотоп.
Короп - Жовтневое - Пустая гребля - Мосты - Батурин - Митченки - Красное - Авиабаза - Конотоп.
16.06.2013г.
Описание маршрута
Утро в городе Короп началось для меня с самостоятельной экскурсии по центру этого городка.
Преимущество небольших городков заключается в том, что центральная часть у них небольшая и для знакомства с нею не требуется много времени.
Пока все спали я обошел центральную часть с достопримечательностями с фотоаппаратом в руках.
В непосредственнной близости от нашего отеля находится памятник Т.Г.Шевченко.
Сразу за углом центральный парк имени Кибальчича с монументальными скульптурами советских времен, которые кстати содержатся в идеальном порядке в отличии от других населенных пунктов.
Дом культуры всем своим видом подтверждает свое название. Никаких следов заброшенности и запустения не обнаружено.
У входа в дом культуры висят ухоженные таблички свидетельствующие о наличии в нем культурной жизни города...
В центре парка находится памятник Кибальчичу (тоже в идеальном состоянии).
В парке есть детская площадка
Территория парка в хорошем состоянии.
В отличие от Киевских парков, урны не переполнены мусором, и не перевернуты.
Над центральным парком красуется даже монументальная арка.
Напротив парка находится монумент С.Г. Руденко
*
ДЕСНЯНСЬКИЙ
СОКІЛ
СЕРГІЙ ГНАТОВИЧ
РУДЕНКО
(1904-1990)4 вересня 1943 року Короп–перший з районних центрів Чернігівщини–буввизволений від німецько–фашистських загарбників . Раділи люди, переживши за два роки окупації страшне пекло, обіймами зустрічали воїнів–визволителів.
5 вересня розділив цю радість із земляками генерал–лейтенант авіації, командувач 16–ої повітряної армії С. Г. Руденко. Він проїхав на своєму «віллісі» вулицями селища, зупинився коло батьківської хати. Біля нього швидко зібрався гурт людей, зав’язалась
розмова, в якій поєднались сумні розповіді про звірства фашистів з думками про майбутнє життя, про відбудову. Люди пишались своїм земляком - небесним соколом, бажали вдалої бойової дороги, швидкого визволення рідного краю та знищення фашизму в його лігві.
Саме з нашого селища, із землі талановитого винахідника Миколи Кибальчича, почався зліт у небо Сергія Гнатовича Руденка. Тут він народився 20 жовтня 1904 року.
У своїй книзі «Крылья Победы»(М.,1985),описуючи визволення України, рідних місць, він згадує дитинство і юність (переклад В. Михайленко): «Війська вийшли до Десни. Були звільнені Глухів, Конотоп і мій рідний Короп. Я дуже розхвилювався: там минули моє дитинство і юність.
Пам’ять знову, мов наяву, воскресила напівзабуті далекі роки.
Короп входив тоді до складу Чернігівської губернії. Мій батько був шевцем–кустарем, хворів на сухоти і в тридцять два роки помер, залишивши матір з трьома дітьми.
Мені–старшому–йшов сьомий рік. Важко було матерігодувати нас. Та все ж вона вирішила віддати мене до церковної школи, пізніше я закінчив двокласне училище міністерства народної освіти і в 1917 році почав працювати учнем у шевця Журавля–колишнього учня мого батька.
Після Лютневої революції в місті створили драматичний гурток, куди увійшла місцева інтелігенція, в основному вчителі. Гроші, які збирали за вистави, передавали на благодійництво.
Учасники цього гуртка вирішили на свої кошти навчати в гімназії двох хлопчиків із бідних родин. Одне місце запропонували моїй матері, вона довго радилася із сусідами й родичами і нарешті наважилась: «Можливо, бог допоможе, і Сергій буде освіченим».
Другим щасливим хлопчиком виявився Микола Соломко.
Ми обоє добре навчалися, хоча «прославились» як забіяки. Так минули грізні 1917-1918 роки. Настав 1919-й.
Вирувала громадянська війна. Драмгурток розпався, і я перестав одержувати допомогу, але кидати навчання уже не хотів. Наша група ходила на заняття на другу зміну. І я вранці працював спочатку в комітеті бідноти, потім у волосному управлінні помічником податкового інспектора. Пізніше був лічильником в районному податковому бюро, десятником в партії по вивченню рік Оки та Десни. Через три роки закінчив середню трудову школу.
Вісімнадцятирічним хлопцем вступив до комсомолу, працював технічним секретарем райкому партії. До нашого району увійшло містечко Нові Млини. Було вирішено укріпити органи влади в Нових Млинах, направити головою Ради колишнього моряка Сергієнка,* Підготовлено за матеріалами меморіального музею М.І.Кибальчича.секретарем парторганізації і комітету бідноти комуніста Гайдука, секретарем Ради і комсомольської організації
мене. Гайдук і я почали працювати на початку квітня 1923 року. Ми удвох налагодили життя партійної і комсомольської організацій, комітету
бідноти, Ради, залучили активістів до управління містечком.
Я хотів продовжити освіту і попросив райком комсомолу відпустити мене на навчання і в другій половині серпня виїхав до Києва.
Вступні екзамени всюди уже закінчились, і навіть через Київський обком комсомолу мені не вдалося влаштуватися на навчання. Додому повертатись теж не хотілось.
Влаштувався на роботу трамвайником і став готуватись до екзаменів, щоб здати їх у наступному році.
Якось в обкомі комсомолу мені сказали , що є можливість вступити до Київської артилерійської школи або в училище льотчиків. Я швидко збігав в обидва заклади, дізнався кого вони готують. Більше сподобалось авіаційне. Подав туди заяву, пройшов медичну комісію, здав екзамени і був зарахований курсантом.
А у вересні 1924 року довелось попрощатись з Києвом. Училище перевели в Ленінград і перейменували у Військово – теоретичну школу Червоного повітряного флоту. Так почався мій шлях в авіацію.»
У квітні 1925 року С.Г. Руденко закінчив Ленінградське Військово–теоретичне училище і з групою випускників його направили для подальшого навчання до Качинської школи льотчиків, яку він закінчив у 1927 році. Як здібного випускника Руденка направляють для продовження навчання до Військово-повітряної академії ім. М. Є. Жуковського.
У 1932 році Сергій Гнатович закінчив командний, а в 1936 році–оперативний факультет цієї академії і одержав призначення на посаду командира авіа-бригади.
Велику Вітчизняну війну наш земляк пройшов від першого до останнього дня. У статті « На варті миру і труда» («Деснянська правда».–1978.–21 лютого) Сергій Гнатович згадує: « Величезна армія була кинута на нашу Вітчизну. Я тоді командував авіаційною дивізією на Далекому Сході. Та за короткий строк наше з’єднання уже воювало проти загарбників, що рвалися до столиці нашої Батьківщини.»
У 1941 році в битві за Москву Руденко командував спочатку дивізією. Та невдовзі був призначений на посаду командуючого Військово–повітряними силами 61-ї армії, а на початку 1942 року–заступником командуючого і командуючим Військово–повітряними силами Калінінського фронту. В цей період за дорученням Сталіна Руденко організовує бойові діїавіації по розгрому німецько-фашистських військ під Москвою.
Потім Сергій Гнатович командував авіацією Волховського, Брянського, Північно–Західного фронтів.
У вересні1942 року була сформована 16-а повітряна армія, командуючимякої булопризначено генерал-майора авіації Руденка. Він командував цією армією в боях під Сталінградом, на Курській дузі, при звільненні Лівобережної України, в Білорусії, Вісло–Одеській, Східно-Померанській і Берлінській операціях.
« Багато боїв у пам’яті,-згадував Сергій Гнатович.–Добре потрудилисянаші соколив Сталінградському небі. Вони здійснили 114 тисяч бойових вильотів, знищили 3567 літаків ворога, скинули на його позиції десятки тисяч бомб. Армія, якою я командував,
пройшла ратний путь від Волги до Ельби. На її рахунку близько трьохсот тисяч бойових вильотів. Збито більше 5-ти тисяч літаків з фашистською
свастикою, виведено з ладу 3564 танки, 7762 гармати, знищено 173 тисячі гітлерівців. 221 льотчик-Герої Радянського Союзу. А Савицькому, Борових, Голубєву та Аметхан-Султану присвоєно звання двічіГероїв Радянського Союзу.»Важливу роль 16-а повітряна армія відіграла в заключній операції другої світової війни–взятті Берліна. С.Г. Руденко у статті «Падіння Берліна» («Нові горизонти».–1975. 9травня) писав: «16 квітня 1945 року о третій годині ночі за місцевим часом війська 1 Білоруського фронту пішли в останній наступ. Довгі роки ми ждали цієї миті, і, коли до неї лишились лічені хвилини, я відчув глибоке хвилювання. Ці чотири роки, доки ми йшли сюди, здалися довгими, як життя. Йшли ми по зруйнованій рідній землі, йшли через
попелища і руїни міст і сіл, йшли назавше прощаючись з сотнями, тисячами загиблих товаришів...
Ось воно перед нами, лігво фашистського звіра.
І так хотілось, щоб наша 16-а повітряна армія зробила достойний внесок в заключну битву з фашизмом. Тільки б не зіпсувалася погода!..
Вийшов з приміщення і з радістю побачив небо, густо засіяне зорями.
...На світанку частини 16-ої повітряної армії, призначені для дій в денний час, включилась у бій. Їм допомагала 4-а повітряна армія.
Штурмовики розчищали шлях піхоті, знищуючи вогневі точки і артилерію противника.
Бомбардувальники наносили удари по крупних опорних пунктах ворога, діяли на вузлах залізничних і шосейних доріг, не допускаючи підходу резервів противника до поля бою.
Йшли великі повітряні бої. Тільки за перші п`ять днів операції винищувачі 16-ої повітряної армії провели 545 повітряних боїв і збили 497 німецько-фашистських літаків.
Масовані дії радянської авіації над об’єктами Берліна почалися в ніч на 25 квітня. Берлін був охоплений полум’ям. Наші льотчики розбомбили десятки складів з боєприпасами і пальним, зруйнували багато ворожих укріплень, знищили безліч живої сили і техніки ворога.
З 29 квітня радянська авіація припинила основні дії над Берліном. Тільки винищувачі надійно блокували з повітря німецько-фашистське угрупування і прикривали свої війська.»
В боях за Берлін льотчики 16-ої повітряної армії провели 2600 бойових та розвідувальних вильотів. Сфотографували ворожу територію загальною площею 155200 квадратних кілометрів. Це допомогло вивчити систему оборони і розташування фашистських військ на ділянці наступу 1-го Білоруського фронту. 23 квітня 1945 року генерал Руденко передав командуванню фронту план операції «Салют», згідно з яким 1368 літаків армії знищили основні об’єкти фашистів. За вдале керівництво армією, особисту мужність і героїзм генерал-лейтенанту авіації Сергію Гнатовичу Руденку Указом Президії Верховної Ради СРСР від 19 серпня 1944 року було присвоєне звання Героя Радянського Союзу. Крім того, наш земляк за видатні заслуги
нагороджений п’ятьма орденами Леніна, чотирма орденами Червоного Прапора, орденами
Жовтневої революції, двома орденами Суворова 1-го ступеня, орденом Суворова 2-гоступеня, орденом Кутузова 1-го ступеня.
Цікавий факт фронтової біографії нашого славного земляка повідала газета «Новігоризонти» за 22 жовтня 2005 року. У статті «Генерал і шофер–земляки» розповідається про те, що майже всю війну шофером у Руденка був коропчанин Федір Федорович Паляничко, нині покійний. У Коропі мешкає його дружина Ольга Ананіївна. Вона згадує розповіді чоловіка про війну, про те, як він кілька разів рятував життя своєму командирові. Велику Вітчизняну війну С.Г.Руденко закінчив у званні генерал–полковника авіації. По війні наш земляк–вже у званні Маршала авіації–працює на різних командних посадах у
Радянській Армії. Командував авіацією Білоруського воєнного округу, військово-десантними військами, авіацією дальньої дії. У вересні 1949 року його призначено начальником Головного штабу Військово–повітряних сил СРСР, а в 1958 році–першим заступником Головнокомандуючого Військово-повітряними силами.
Маршал Руденко літав на перших радянських реактивних літаках «Миг-9» і «Як-15», був головою державної комісії по прийому нової реактивної техніки. З його безпосередньою участю проходило становлення авіації у 50-60-і роки минулого століття. Уквітні 1961 року, після повернення Ю.О. Гагаріна на Землю, командування Військово–повітряних сил влаштувало прийом, на якому з промовою виступив С.Г.Руденко і вручив вітальну адресу та Грамоту першому космонавтові. Потім він очолив Військово–повітряну академію ім.. Ю.О. Гагаріна, де весь свій великий досвід передавав молодим авіаторам.
С.Г.Руденко жив насиченим життям, про яке дають уяву його відповіді на запитання кореспондентів газети «Вечерняя Москва» за 19 жовтня 1984 року (цитується мовою оригіналу):
«-Кор.: Вы находитесь на ответственной работе в Министерстве обороны. Ну а досуг, отдых? Как вы обычно проводите свои свободные часы?
-
Руденко: Военный человек верен дисциплине всю жизнь. Встаю в 6 утра. Час посвящаю гимнастике. Много бываю на свежем воздухе...
-
Кор.: Простите, Сергей Игнатьевич, одному из нас как-то довелось быть на даче, и первое, что бросилось в глаза, -цветы...
-
Руденко: Да, цветы с женой выращиваем по–прежнему. Досуг посвящаем чтению. Немало общих тем находится в беседах с сыном. Он кандидат технических наук, доцент, преподает в академии им. Жуковского. Внучка–будущий филолог, учится в МГУ».
Сергій Гнатович ніколи не забував своєї малої батьківщини–рідного Коропа. З йогодопомогою тут відкрито та укомплектовано експонатами меморіальний музей М.І.Кибальчича. Маршал палко підтримував космічні традиції нашого «зоряного містечка» і сприяв тому, щоб у Коропі з`явився найкращий у країні гурток ракетомоделістів. Його члени разом зі своїм наставником Іваном Денисовичем Синьогубом були неодноразовими
переможцями Всесоюзних змагань ракетомоделістів. Їх як дорогих гостей приймав у себе Руденко, організував для них екскурсію по Зоряному.
Воїн–патріот, він очолював Центральний штаб Всесоюзного походу місцями бойової і трудової слави радянського народу.
У жовтні 1978 року С.Г.Руденко разом з космонавтом Юрієм Романенком приїхав у рідний Короп на святкування 125-річчя з дня народження М.І.Кибальчича. В цей час рішенням виконкому Коропської селищної ради народних депутатів йому присвоєне звання почесного громадянина Коропа. А 25 серпня 1983 року сесія Чернігівської Міської ради ухвалила рішення про присвоєння нашому землякові звання почесного громадянина
Чернігова.
Справжній бойовий літак, встановлений у сквері поблизу меморіального музею
М.І.Кибальчича,-один з останніх подарунків Маршала авіації Коропщині.
10 серпня 1990 року Сергій Гнатович Руденко відійшов у вічність. Його поховано на Новодівичому кладовищі в Москві.
Даниною пам’яті й шани герою - земляку став обеліск, відкритий до його сторіччя (2004рік) у центрі Коропа. Восени 2007 року, святкуючи 64-ту річницю визволення Коропщини від фашистських загарбників, вдячні нащадки відкрили в райцентрі Алею Героїв, де серед побратимів–фронтовиків увічнили нашого славного Маршала.
В городке идеальный порядок. Аллеи очень красивы. Чувствуется забота о порядке местных властей.
А вот и кафе, в котором мы вчера ужинали...
На постаменте стоит ветеран советской военной авиации, установленный при содействии С.Г. Руденко.
Сам самолет и площадка вокруг него поддерживаются в идеальном порядке.
Вызывает восхищение идеально ухоженная аллея перед церковью.
На аллее находятся монументы героям войны,
Погибшим во время войны жителям города,
В конце аллеи стоит храм.
Памятный знак на месте строительства будующей колокольни.
Памятник погибшим Чернобыльцам.
На центральной площади у райсовета находится фонтан (правда без воды) с гербом города.
Приковывает к себе внимание дом необычной формы. Вероятно это музей или еще что то. Было еще рано, на улицах пусто и спросить не у кого...
В идеальном состоянии поддерживается и аллея славы данного города.
Вот так выглядит центральная площадь со зданием райисполкома.
Приятно удивил факт опрятности административных зданий,
и наличие велопарковок возле них. В киеве мы еще не скоро увидим такое...
Завершая свой круг, я вновь вернулся к отелю "Космос" в котором еще спали мои друзья.
Поднявшись, мы в первую очередь пошли в магазин и прикупили себе продукты на завтрак, поели в номерах и приготовили наши велосипеды к походу.
Без происшествий выехать из Коропа нам не удалось.
Рома повторил вчерашнее упражнение и пробил колесо.
Наверное решил закрепить навыки бортировки и заклейки камер.
Это занятие настолько ему понравилось, что он наклеил латку мимо дырки, и через некоторое расстояние еще раз закрепил навыки.
На многих столбах аисты свили себе гнезда.
Очевидно, что в гнездах им уже тесновато. Птенцы уже оперились и явно скоро вылетят из гнезда...
(Лето проходит очень быстро...)
Дальнейший путь проходит по шикарному тенистому асфальту с очень низким трафиком машин.
Очередная остановка в селе Матиевка использована с максимальной пользой:
Наелись шелковицы,
набрали воды,
Запечатлели местный памятник героям войны.
Дальше по шоссе долетели до Батурина. Жара начала давить на голову...
Поэтому мы остановились на торговой площади попить кофе и поесть мороженое.
После небольшого отдыха мы посетили с экскурсией дворец последнего Украинского гетьмана Кирила Разумовского
Краткое описание экспозиции:
Палац гетьмана України Кирила Розумовського в Батурині, блискуче відреставрований в 2003-2009 рр. під егідою Президента України Віктора Андрійовича Ющенка, при благодійній участі українських меценатів - Сергія Тарути, Віктора Пінчука, Ріната Ахметова, Бориса Тимонькіна, Федора Шпига, Юрія Косюка, В’ячеслава Богуслаєва, Олександра Омельченка, Таріела Васадзе, Олександра Слободяна, Володимира Матвієнка, фонду «Гетьманська столиця» (директор Микола Бутко), фонду «Чернігівщина» (директор Олександр Коваленко) є перлиною Національного історико-культурного заповідника «Гетьманська столиця». В 2007-2009рр. роботи з відродження палацу проходили під особистим контролем голови Чернігівської обласної державної адміністрації Хоменка Володимира Миколайовича. В 2009 р. тут створено експозицію, яка надає відвідувачу ілюстровану інформацію про історію будівництва, запустіння і реставрації палацу, видатних українських гетьманів, життя яких тісно пов’язане з Батурином, К.Розумовського та його родини. В переддень Дня Незалежності України 22 серпня 2009 року в палаці К.Розумовського відбулись урочистості, що завершились подією, якої довгі десятиліття чекала вся Україна – Президент України Віктор Ющенко відкрив єдиний в Україні палац українського гетьмана для відвідування. Тернистий шлях у два століття передував цій події.
Невдовзі після обрання на гетьманський уряд К.Розумовський вирішив перенести столицю козацької держави з Глухова до Батурина, де було розпочато спорудження цілого комплексу “Национальных строений”.
Восени 1764р. імператриця Катерина II усунула К.Розумовського з гетьманського уряду і перейшла у рішучий наступ на рештки політичної автономії Лівобережної України. За цих обставин екс-гетьману було фактично заборонено відвідувати батьківщину. І тільки у 1794р., коли політичні пристрасті вгамувалися, К.Розумовський повернувся до Батурина, аби створити тут грандіозний палацово - парковий ансамбль. З цією метою він запросив одного з провідних архітекторів тієї доби Чарльза Камерона, за проектом якого протягом 1799-1803рр. тривали масштабні будівельні роботи.
Батуринський палац – це єдине творіння видатного архітектора на території України!
Триповерховий палац, зведений у стилі класицизму, був домінантою усього комплексу і височів над флігелями, розташованими по обидва його боки, та великим парком. Перший поверх палацу був вирішений у стилі римської архаїки. Головний фасад прикрасив стрункий портик з восьми колон іонійського ордеру. Звідси відкривається вид на заплаву Сейму, помережану луками й лісами. З відкритої тераси протилежного фасаду, що спирається на колонаду тосканського ордеру, постає по-домашньому затишний, інтимний вид на довкілля. “Батуринський палац являв таку єдність архітектури і пейзажу, рівного якій немає ніде», - засвідчив відомий історик архітектури Федір Горностаєв.
Після смерті К.Розумовського в січні 1803р. палац залишився без належного догляду, оздоблювані роботи було припинено. У 1824р. пожежа знищила майже всі його інтер’єри. Правнук гетьмана, видатний письменник Олексій Толстой, який неодноразово відвідував Батурин, створив проникливу елегію:
“Ты знаешь край, где Сейм печально воды
Меж берегов осиротелых льет,
Над ним дворца разрушенные своды,
Густой травой давно заросший вход,
Над дверью щит с гетманской булавою?...
Туда, туда стремлюся я душою!”
У 1908р. на XIV Всеросійському Археологічному з’їзді було порушено питання долі палацу. З 1911 р. палац перейшов під опіку “Товариства захисту і збереження в Росії пам’ятників мистецтва і старовини”. В 1909р. Батурин відвідав правнук К.Розумовського Каміл Львович Розумовський, який виділив кошти на реставрацію палацу, де хотів створити Музей народного мистецтва. Петербурзький архітектор Олександр Білогруд опрацював проект відбудови, під його керівництвом реставраційні роботи тривали до 1913 р. Подальші трагічні події у світі й країні надовго відвернули увагу від шедевру. У серпні 1923 року споруда постраждала від сильної пожежі, в першій половині ХХ ст. були вщент зруйновані флігелі.
Під час війни 1941-1945 років значних втрат зазнали фасадні стіни та архітектурно – декоративні елементи пам?ятки. У другій половині XX ст. було здійснено кілька спроб реставрації палацу, які підтримали його стан, але жодна реставрація не була завершена.
В 2001-2002 рр. з ініціативи Прем’єр-міністра України Ющенка В.А. була розроблена Комплексна програма збереження пам’яток заповідника «Гетьманська столиця», реалізація якої розпочалась в 2003 році – це була сьома спроба реставрації палацу, але єдина, яка стала успішною. З 2005 року масштаб робіт значно збільшився - за кошти українських меценатів роботи по відродженню палацу, відновленню флігелів велись в 2005-2006 рр. В 2008 році було виконано величезний обсяг робіт і вперше за свою двохсотрічну історію палац засяяв своєю первинною красою. Замовником реставраційних робіт виступала Чернігівська обласна державна адміністрація – голова Володимир Хоменко. Проект відродження розробили фахівці інституту «УкрНДІпроектреставрація», роботи виконували спеціалісти корпорації «Укрреставрація».
Кропітка робота з музеєфікації палацу К.Г.Розумовського тривала декілька років. На заклик відродити історичне минуле гетьманської столиці відгукнулись всі, кому не байдужа наша історія, наше сьогодення. Сердечно дякуємо Ульянченко Вірі ( голова Секретаріату Президента України 2009-2010рр.), Кириленко В'ячеславу (віце-прем'єр міністр України 2005-2007рр., народний депутат), Безсмертному Роману ( заступник голови Секретаріату Президента України 2007-2010рр.), Хоменку Володимиру – (голова Чернігівської обласної державної адміністрації), Львівській галереї мистецтв ( генеральний директор Возницький Борис), Львівському історичному музею (директор Чайковський Богдан), Львівському музею етнографії та народного побуту (директор Чмелик Роман), Львівській національній науковій бібліотеці ім. В.Стефаника (генеральний директор Романюк М.М.), Чернігівській державній обласній універсальній науковій бібліотеці ім. В.Г. Короленка (директор Грищенко Петро), Національному історико-архітектурному заповіднику «Чернігів стародавній» (генеральний директор Соболь Юрій), Чернігівському державному педагогічному університету ім. Т. Шевченка (ректор Носко Микола), приватному історико-етнографічному музею «Козацькі землі України» (директор Недяк Володимир), Стельмаху Володимиру ( голова Національного банку України 2004-2010рр.), Плющу Івану– народному депутату Верховної Ради України, Івченку Олексію – голові спостережної ради АТ «Єврогазбанк», Тимонькіну Борису – голові правління банку «Укрсоцбанк», Хливнюку Володимиру – голові правління банку «Фінанси і кредит»,Червоненку Євгену– заступнику Київського міського голови, голові правління ВАТ «Райффайзен Банк Аваль» Лавренчуку Володимиру, президенту федерації футболу України Суркісу Григорію, директору ТОВ «Епоха-Антикваріат» Зернецькому Федору, президенту акціонерного товариства «Смарт-холдинг» Новинському Вадиму, голові благодійного фонду Миколи Рудьковського Миколі Рудьковському, благодійному фонду «Чернігівщина» (директор Коваленко Олександр) за допомогу в музеєфікації палацу Кирила Розумовського.
Щиро дякуємо та схиляємося перед Героєм України Борисом Григоровичем Возницьким, моральний авторитет та консолідуюча участь якого стали запорукою музеєфікації Гетьманського палацу. Основою експозиції, яка розгорнулася в палаці, стали експонати, які була передані саме з фондів Львівської галереї мистецтв.
Палац зустрічає портретами гетьмана Кирила Розумовського та архітектора палацу Чарльза Камерон. Поміж ними в ніші розмістилась скульптура музи Полігімнії (автор Гоза Мирослав ).
На першому поверсі палацу в залі №29 представлені родинні портрети Розумовських ( копії з оригіналів). У вітрині зали - палаш Кирила Розумовського (XVIII ст.), яку нащадок гетьманського роду Григір Розумовський передав до палацу в день його відкриття. В залі № 28 - портрет царевича Олександра І (невідомий художник, кінець XVIII ст.), портрет Єлизавети Олексіївни, дружини імператора Олександра І (невідомий художник – школа В.Боровиковського, ХІХ ст.), портрет Катерини ІІ (художник О.Антропов, XVIII ст.)
В залі №24-А влаштована Каплиця. Вражають вівтар XVIII ст., ікони XVIII ст.: Страсті Христові, Ангел визволяє Святого Петра з в’язниці, Свята Варвара, Свята Трійця.
Інтер’єри другого поверху, відновлені за аналогами збережених робіт Ч.Камерона, захоплюють витонченою композицією, гамою кольорів – все тут: і розпис та ліпнина стелі та стін, і освітлювальні прилади, і паркет, і штори, виготовлялося за зразками ХІХст. Історія нам зберегла інформацію про функціональне призначення кімнат цього поверху (зберігся план підписаний Ч.Камероном), відповідно до цього і здійснювалась його музеєфікація. На другий поверх нас проводжає Мельпомена (скульптура встановлена на сходовій клітині), а в першій залі другого поверху нас зустрічають Евтерпа та Талія (скульптор Мирослав Гоза). Наступна зала, згідно з експлікацією Камерона - житлова кімната для гостей. В експозиції представлено м’який куточок ХІХ ст. у стилі неорококо з фондів заповідника та картини ХVІІ-ХІХ ст. з фондів Львівської галереї мистецтв.
В залі, де К.Розумовський планував влаштувати свій кабінет – оформлено його куточок - стіл ХІХст. із фондової колекції заповідника «Гетьманська столиця», на ньому письмові приладдя італійської майстерні Бедіньє ХVІІІ ст., годинники та комодик тієї епохи, порцеляна ХІХ ст. – скринька фірми «Майсен» та статуетка «Галантний танець».
Поряд з кабінетом – бібліотека. Відомо, що унікальним надбанням родини Розумовських була бібліотека, яка на 1774 р. нараховувала 2000 примірників. Центральним експонатом приміщення палацової бібліотеки є книжкова шафа 1732 року. Цей рідкісний експонат переданий на тимчасове експонування Львівським етнографічним музеєм.
Завершує знайомство з палацом зала «Антична», яка розкішно декорована сюжетами давньогрецької міфології. За призначенням ця зала слугувала великою їдальнею, а тому домінуючим експонатом тут є бенкетний стіл та двадцять стільців до нього, виготовлені сучасними майстрами в стилі ХVІІІ-ХІХ ст. На столі – чудові бронзові з позолотою канделябри ХІХ ст. на одинадцять свічок. Мармуровий камін, який влаштовано в цьому залі, прикрашає камінна трійка ( Франція, третя чверті ХІХ ст.) – годинник « Амур та Психея», парні канделябри на п’ять свічок .
Спільними зусиллями вдалося зробити музей, який вражає : «Неймовірна історія відродження Гетьманської столиці. Це справжня гордість України. Ми просто вражені!», «Неперевершено! Пишаємося, що ми українці!», «Вражені побаченою красою і щиро вдячні всім, хто доклав своєї праці, натхнення, таланту до створення цього дива. Ми горді за Україну», «Висловлюємо велику вдячність за цю святу справу, яка дозволяє почувати себе гідним українцем і рівним серед рівних» - такі записи у книзі відгуків палацу.
Источник
Невдовзі після обрання на гетьманський уряд К.Розумовський вирішив перенести столицю козацької держави з Глухова до Батурина, де було розпочато спорудження цілого комплексу “Национальных строений”.
Восени 1764р. імператриця Катерина II усунула К.Розумовського з гетьманського уряду і перейшла у рішучий наступ на рештки політичної автономії Лівобережної України. За цих обставин екс-гетьману було фактично заборонено відвідувати батьківщину. І тільки у 1794р., коли політичні пристрасті вгамувалися, К.Розумовський повернувся до Батурина, аби створити тут грандіозний палацово - парковий ансамбль. З цією метою він запросив одного з провідних архітекторів тієї доби Чарльза Камерона, за проектом якого протягом 1799-1803рр. тривали масштабні будівельні роботи.
Батуринський палац – це єдине творіння видатного архітектора на території України!
Триповерховий палац, зведений у стилі класицизму, був домінантою усього комплексу і височів над флігелями, розташованими по обидва його боки, та великим парком. Перший поверх палацу був вирішений у стилі римської архаїки. Головний фасад прикрасив стрункий портик з восьми колон іонійського ордеру. Звідси відкривається вид на заплаву Сейму, помережану луками й лісами. З відкритої тераси протилежного фасаду, що спирається на колонаду тосканського ордеру, постає по-домашньому затишний, інтимний вид на довкілля. “Батуринський палац являв таку єдність архітектури і пейзажу, рівного якій немає ніде», - засвідчив відомий історик архітектури Федір Горностаєв.
Після смерті К.Розумовського в січні 1803р. палац залишився без належного догляду, оздоблювані роботи було припинено. У 1824р. пожежа знищила майже всі його інтер’єри. Правнук гетьмана, видатний письменник Олексій Толстой, який неодноразово відвідував Батурин, створив проникливу елегію:
“Ты знаешь край, где Сейм печально воды
Меж берегов осиротелых льет,
Над ним дворца разрушенные своды,
Густой травой давно заросший вход,
Над дверью щит с гетманской булавою?...
Туда, туда стремлюся я душою!”
У 1908р. на XIV Всеросійському Археологічному з’їзді було порушено питання долі палацу. З 1911 р. палац перейшов під опіку “Товариства захисту і збереження в Росії пам’ятників мистецтва і старовини”. В 1909р. Батурин відвідав правнук К.Розумовського Каміл Львович Розумовський, який виділив кошти на реставрацію палацу, де хотів створити Музей народного мистецтва. Петербурзький архітектор Олександр Білогруд опрацював проект відбудови, під його керівництвом реставраційні роботи тривали до 1913 р. Подальші трагічні події у світі й країні надовго відвернули увагу від шедевру. У серпні 1923 року споруда постраждала від сильної пожежі, в першій половині ХХ ст. були вщент зруйновані флігелі.
Під час війни 1941-1945 років значних втрат зазнали фасадні стіни та архітектурно – декоративні елементи пам?ятки. У другій половині XX ст. було здійснено кілька спроб реставрації палацу, які підтримали його стан, але жодна реставрація не була завершена.
В 2001-2002 рр. з ініціативи Прем’єр-міністра України Ющенка В.А. була розроблена Комплексна програма збереження пам’яток заповідника «Гетьманська столиця», реалізація якої розпочалась в 2003 році – це була сьома спроба реставрації палацу, але єдина, яка стала успішною. З 2005 року масштаб робіт значно збільшився - за кошти українських меценатів роботи по відродженню палацу, відновленню флігелів велись в 2005-2006 рр. В 2008 році було виконано величезний обсяг робіт і вперше за свою двохсотрічну історію палац засяяв своєю первинною красою. Замовником реставраційних робіт виступала Чернігівська обласна державна адміністрація – голова Володимир Хоменко. Проект відродження розробили фахівці інституту «УкрНДІпроектреставрація», роботи виконували спеціалісти корпорації «Укрреставрація».
Кропітка робота з музеєфікації палацу К.Г.Розумовського тривала декілька років. На заклик відродити історичне минуле гетьманської столиці відгукнулись всі, кому не байдужа наша історія, наше сьогодення. Сердечно дякуємо Ульянченко Вірі ( голова Секретаріату Президента України 2009-2010рр.), Кириленко В'ячеславу (віце-прем'єр міністр України 2005-2007рр., народний депутат), Безсмертному Роману ( заступник голови Секретаріату Президента України 2007-2010рр.), Хоменку Володимиру – (голова Чернігівської обласної державної адміністрації), Львівській галереї мистецтв ( генеральний директор Возницький Борис), Львівському історичному музею (директор Чайковський Богдан), Львівському музею етнографії та народного побуту (директор Чмелик Роман), Львівській національній науковій бібліотеці ім. В.Стефаника (генеральний директор Романюк М.М.), Чернігівській державній обласній універсальній науковій бібліотеці ім. В.Г. Короленка (директор Грищенко Петро), Національному історико-архітектурному заповіднику «Чернігів стародавній» (генеральний директор Соболь Юрій), Чернігівському державному педагогічному університету ім. Т. Шевченка (ректор Носко Микола), приватному історико-етнографічному музею «Козацькі землі України» (директор Недяк Володимир), Стельмаху Володимиру ( голова Національного банку України 2004-2010рр.), Плющу Івану– народному депутату Верховної Ради України, Івченку Олексію – голові спостережної ради АТ «Єврогазбанк», Тимонькіну Борису – голові правління банку «Укрсоцбанк», Хливнюку Володимиру – голові правління банку «Фінанси і кредит»,Червоненку Євгену– заступнику Київського міського голови, голові правління ВАТ «Райффайзен Банк Аваль» Лавренчуку Володимиру, президенту федерації футболу України Суркісу Григорію, директору ТОВ «Епоха-Антикваріат» Зернецькому Федору, президенту акціонерного товариства «Смарт-холдинг» Новинському Вадиму, голові благодійного фонду Миколи Рудьковського Миколі Рудьковському, благодійному фонду «Чернігівщина» (директор Коваленко Олександр) за допомогу в музеєфікації палацу Кирила Розумовського.
Щиро дякуємо та схиляємося перед Героєм України Борисом Григоровичем Возницьким, моральний авторитет та консолідуюча участь якого стали запорукою музеєфікації Гетьманського палацу. Основою експозиції, яка розгорнулася в палаці, стали експонати, які була передані саме з фондів Львівської галереї мистецтв.
Палац зустрічає портретами гетьмана Кирила Розумовського та архітектора палацу Чарльза Камерон. Поміж ними в ніші розмістилась скульптура музи Полігімнії (автор Гоза Мирослав ).
На першому поверсі палацу в залі №29 представлені родинні портрети Розумовських ( копії з оригіналів). У вітрині зали - палаш Кирила Розумовського (XVIII ст.), яку нащадок гетьманського роду Григір Розумовський передав до палацу в день його відкриття. В залі № 28 - портрет царевича Олександра І (невідомий художник, кінець XVIII ст.), портрет Єлизавети Олексіївни, дружини імператора Олександра І (невідомий художник – школа В.Боровиковського, ХІХ ст.), портрет Катерини ІІ (художник О.Антропов, XVIII ст.)
В залі №24-А влаштована Каплиця. Вражають вівтар XVIII ст., ікони XVIII ст.: Страсті Христові, Ангел визволяє Святого Петра з в’язниці, Свята Варвара, Свята Трійця.
Інтер’єри другого поверху, відновлені за аналогами збережених робіт Ч.Камерона, захоплюють витонченою композицією, гамою кольорів – все тут: і розпис та ліпнина стелі та стін, і освітлювальні прилади, і паркет, і штори, виготовлялося за зразками ХІХст. Історія нам зберегла інформацію про функціональне призначення кімнат цього поверху (зберігся план підписаний Ч.Камероном), відповідно до цього і здійснювалась його музеєфікація. На другий поверх нас проводжає Мельпомена (скульптура встановлена на сходовій клітині), а в першій залі другого поверху нас зустрічають Евтерпа та Талія (скульптор Мирослав Гоза). Наступна зала, згідно з експлікацією Камерона - житлова кімната для гостей. В експозиції представлено м’який куточок ХІХ ст. у стилі неорококо з фондів заповідника та картини ХVІІ-ХІХ ст. з фондів Львівської галереї мистецтв.
В залі, де К.Розумовський планував влаштувати свій кабінет – оформлено його куточок - стіл ХІХст. із фондової колекції заповідника «Гетьманська столиця», на ньому письмові приладдя італійської майстерні Бедіньє ХVІІІ ст., годинники та комодик тієї епохи, порцеляна ХІХ ст. – скринька фірми «Майсен» та статуетка «Галантний танець».
Поряд з кабінетом – бібліотека. Відомо, що унікальним надбанням родини Розумовських була бібліотека, яка на 1774 р. нараховувала 2000 примірників. Центральним експонатом приміщення палацової бібліотеки є книжкова шафа 1732 року. Цей рідкісний експонат переданий на тимчасове експонування Львівським етнографічним музеєм.
Завершує знайомство з палацом зала «Антична», яка розкішно декорована сюжетами давньогрецької міфології. За призначенням ця зала слугувала великою їдальнею, а тому домінуючим експонатом тут є бенкетний стіл та двадцять стільців до нього, виготовлені сучасними майстрами в стилі ХVІІІ-ХІХ ст. На столі – чудові бронзові з позолотою канделябри ХІХ ст. на одинадцять свічок. Мармуровий камін, який влаштовано в цьому залі, прикрашає камінна трійка ( Франція, третя чверті ХІХ ст.) – годинник « Амур та Психея», парні канделябри на п’ять свічок .
Спільними зусиллями вдалося зробити музей, який вражає : «Неймовірна історія відродження Гетьманської столиці. Це справжня гордість України. Ми просто вражені!», «Неперевершено! Пишаємося, що ми українці!», «Вражені побаченою красою і щиро вдячні всім, хто доклав своєї праці, натхнення, таланту до створення цього дива. Ми горді за Україну», «Висловлюємо велику вдячність за цю святу справу, яка дозволяє почувати себе гідним українцем і рівним серед рівних» - такі записи у книзі відгуків палацу.
Источник
После дворца Разумовского мы посетили дом генерального судьи Кочубея:
Будинок Генерального судді В.Кочубея, який чудово зберігся до нашого часу і являє велику історичну та культурну цінність, розташований серед прекрасного парку. Він є свідком становлення, розвитку та знищення Батурина - резиденції українських керманичів доби Гетьманщини.
Зведення Будинку генерального суду приписують першому батуринському гетьману Д.Многогрішному. Це приміщення має унікальну захоплюючу історію, єдине на території Батурина, яке дійшло до нас із часів гетьманування Дем’яна Многогрішного, Івана Самойловича та Івана Мазепи, яке вистояло при жорстокому нищенні Батурина російськими військами під керівництвом Олександра Меншикова в листопаді 1708 року. Саме про нього писав Тарас Шевченко в поемі ”Великий льох”:
На тім пожарищі
Одна тільки й осталась
В Батурині хата.
Легенда пов’язує Будинок в кінці ХVІІ ст. з роботою найвищого судового органу Лівобережної України - Генерального військового суду. Становлення козацької судової системи відбувалося одночасно з формуванням козацтва як стану. Генеральний військовий суд був судом вищої інстанції в особливо важливих справах, справах генеральної старшини. Він розглядав апеляції на рішення судів нижчих інстанцій. У двокамерному підвалі, з якого, за переказами старожилів підземний хід вів аж до Батуринської фортеці, було розміщено кімнату слідства й камеру ув’язнення.
В 1700 році генеральним суддею обрали Василя Кочубея, саме з цим пов’язують зміну функціонального призначення Будинку - він переходить в особисту власність Василя Кочубея і сюди переїздить його чисельна родина. Поряд з будинком зводять домову дерев’яну церкву – Введення Богородиці. Відомо, що іконостас в церкві був дубовий, різний, з позолотою. На базі природної діброви облаштовують парк площею близько 130 десятин, окрасою якого був мальовничий став, створений В. Кочубеєм у руслі колись повноводної Чорної річки.
В роки гетьманування К. Розумовський викупляє у нащадків Кочубея парк з будівлями. Як свідчить у своїй монографії В. Васильчиков „Сімейство Розумовських”, Кирило Григорович з задоволенням відпочиває серед краси парку: „... в самом Батурине в саду, называющий Кочубеивщина, существовал ещё дубовый пень, на котором, по преданию, любил садится Разумовский”. В 1787 році К. Розумовський переносить церкву Введення Богородиці з Кочубеївського парку в сусіднє село Матіївку, де її переосвятили в ім’я Іоана Богослова.
По смерті К. Розумовського Будинок з парком повертається у власність Кочубеїв.
Нащадки Василя Леонтійовича постійно не проживали в Батурині, але систематично навідували свою господу, тримали її в доброму стані. До революції вони утримували сторожа Дяченка Дмитра Косьмича, який опікувався будинком. Відомо, що у 1917 році Кочубеї полишили Україну - виїхали за кордон. Будинок на деякий час залишився без господаря. Подальша його доля тісно пов’язана з розвитком музейної справи в Батурині.
В 1921 році в Батурині було організовано товариство бджолярів ім. П.І. Прокоповича, очолив яке великий ентузіаст та патріот Василь Іванович Дубрава. Члени Товариства поставили собі за мету популяризувати справу та увічнити пам’ять видатного бджоляра, створити музей його імені. Після наполегливої роботи Товариство отримало від держави в оренду будинок В. Кочубея, частину прилеглої до будинку землі та зайнялись ремонтом приміщення. І в 1925 р. будинок Кочубея відкрив свої двері для відвідувачів як музей ім. П.І. Прокоповича, який розкривав сторінки життя та діяльності Петра Івановича. Але в 1932 році музей закрили, експонати передали в Конотопський краєзнавчий музей, де вони знаходяться і на сьогоднішній день. А в будинку розмістився райвійськомат.
В роки Другої Світової війни будинок був сильно пошкоджений - вціліли лише стіни та підвальні кімнати. Приміщення перебувало в запустінні - довгі роки лише вітер гуляв його кімнатами. Великими зусиллями місцевих активістів „крига скресла” і в 1973 р. розпочалась реставрація унікальної пам’ятки історії та архітектури. Роботи завершилися в 1975 р. і в приміщенні відкрився краєзнавчий музей, перша експозиція якого була присвячена П.І.Прокоповичу з нагоди 200-ліття від дня його народження. Постановою Ради Міністрів УРСР № 442 від 6 вересня 1979 року Будинок Генерального судді В.Кочубея було взято на державний облік, як пам’ятку архітектури національного значення під охоронним №1770. На виконання Постанови Кабінету Міністрів України №445 від 14 червня 1993 року на базі краєзнавчого музею в 1994 році було створено Батуринський державний історико – культурний заповідник ”Гетьманська столиця”.
Масштабна реставрація об’єкту проведена в 2003 - 2005р. В 2006 р. великими зусиллями колективу „Гетьманської столиці” створена постійна експозиції, що розмістилась в чотирьох залах та двох підвальних кімнатах. Музей знайомить з історією єдиного будинку на території Батурина, що став свідком всіх етапів розвитку гетьманської столиці - її злетів та падінь. Експозицію відкриває зала, що характеризує епоху Гетьманщини. Тема історії будівництва і перебудов розкрита оригінальними предметами з будинку: прикраси від люстри, замки та ключі з будинку, чудові зразки кахлів, яким була обкладена піч в будинку. Особливо глибоко розкривається історія родини Кочубеїв завдяки родовому дереву Кочубеїв, що склали науковці заповідника, родинним портретам. Окрема вітрина присвячена С.Величку. Кохання Мотрі та Мазепи, донос Кочубея., доля його родини - цій темі присвячений окремий розділ, цетральне місце в якому займають листи гетьмана І.Мазепи до Мотрони. Окрасою залу є ікона „Богоматір” подарована в 1704 р. гетьманом Іваном Мазепою церкві м. Жовква. Ікону передав Батурину колеціонер зі Львова Тарас Лозинський. Великим акцентом в експозиції є погляд нащадків на ті хвилюючі події - гравюри Василя Лопати, Сергія Якутовича, Федора Константинова, скульптури Андрія Гончара та Віктора Авули, поетичні, прозові та документальні твори українських та іноземних класиків всебічно трактують ці події. Представлена в музеї колекція старанно, по- крихтах, великими зусиллями зібрана колективом „Гетьманської столиці”.
В підвальних приміщеннях розгорнулась експозиція, що розкриває таку складову роботи Генерального суду як слідство та ув’язнення - відтворено інтер'єр камери слідства та камери ув’язнення, де розміщені фігури в’язня та військового писаря, виконанні з воску.
В 2007 році біля Будинку створено виставку просто неба - пасіку ім П.Прокоповича, де прослідковується розвиток бджільництва від примітивного вулика-дуплянки до втулкового, зконструйованого вдосконаленого П.Прокоповичем.
Запрошуємо Вас відвідати музей в Будинку Генерального судді В.Кочубея, пройти кімнатами, що пам’ятають поступ гетьманів Івана Мазепи та Кирила Розумовського, Самійла Величка та Василя Кочубей, де кохала та страждала Мотря, послухати пізнавальні та цікаві розповіді екскурсоводів і Ви на все життя захопитесь історією Гетьманської столиці.
Источник
Зведення Будинку генерального суду приписують першому батуринському гетьману Д.Многогрішному. Це приміщення має унікальну захоплюючу історію, єдине на території Батурина, яке дійшло до нас із часів гетьманування Дем’яна Многогрішного, Івана Самойловича та Івана Мазепи, яке вистояло при жорстокому нищенні Батурина російськими військами під керівництвом Олександра Меншикова в листопаді 1708 року. Саме про нього писав Тарас Шевченко в поемі ”Великий льох”:
На тім пожарищі
Одна тільки й осталась
В Батурині хата.
Легенда пов’язує Будинок в кінці ХVІІ ст. з роботою найвищого судового органу Лівобережної України - Генерального військового суду. Становлення козацької судової системи відбувалося одночасно з формуванням козацтва як стану. Генеральний військовий суд був судом вищої інстанції в особливо важливих справах, справах генеральної старшини. Він розглядав апеляції на рішення судів нижчих інстанцій. У двокамерному підвалі, з якого, за переказами старожилів підземний хід вів аж до Батуринської фортеці, було розміщено кімнату слідства й камеру ув’язнення.
В 1700 році генеральним суддею обрали Василя Кочубея, саме з цим пов’язують зміну функціонального призначення Будинку - він переходить в особисту власність Василя Кочубея і сюди переїздить його чисельна родина. Поряд з будинком зводять домову дерев’яну церкву – Введення Богородиці. Відомо, що іконостас в церкві був дубовий, різний, з позолотою. На базі природної діброви облаштовують парк площею близько 130 десятин, окрасою якого був мальовничий став, створений В. Кочубеєм у руслі колись повноводної Чорної річки.
В роки гетьманування К. Розумовський викупляє у нащадків Кочубея парк з будівлями. Як свідчить у своїй монографії В. Васильчиков „Сімейство Розумовських”, Кирило Григорович з задоволенням відпочиває серед краси парку: „... в самом Батурине в саду, называющий Кочубеивщина, существовал ещё дубовый пень, на котором, по преданию, любил садится Разумовский”. В 1787 році К. Розумовський переносить церкву Введення Богородиці з Кочубеївського парку в сусіднє село Матіївку, де її переосвятили в ім’я Іоана Богослова.
По смерті К. Розумовського Будинок з парком повертається у власність Кочубеїв.
Нащадки Василя Леонтійовича постійно не проживали в Батурині, але систематично навідували свою господу, тримали її в доброму стані. До революції вони утримували сторожа Дяченка Дмитра Косьмича, який опікувався будинком. Відомо, що у 1917 році Кочубеї полишили Україну - виїхали за кордон. Будинок на деякий час залишився без господаря. Подальша його доля тісно пов’язана з розвитком музейної справи в Батурині.
В 1921 році в Батурині було організовано товариство бджолярів ім. П.І. Прокоповича, очолив яке великий ентузіаст та патріот Василь Іванович Дубрава. Члени Товариства поставили собі за мету популяризувати справу та увічнити пам’ять видатного бджоляра, створити музей його імені. Після наполегливої роботи Товариство отримало від держави в оренду будинок В. Кочубея, частину прилеглої до будинку землі та зайнялись ремонтом приміщення. І в 1925 р. будинок Кочубея відкрив свої двері для відвідувачів як музей ім. П.І. Прокоповича, який розкривав сторінки життя та діяльності Петра Івановича. Але в 1932 році музей закрили, експонати передали в Конотопський краєзнавчий музей, де вони знаходяться і на сьогоднішній день. А в будинку розмістився райвійськомат.
В роки Другої Світової війни будинок був сильно пошкоджений - вціліли лише стіни та підвальні кімнати. Приміщення перебувало в запустінні - довгі роки лише вітер гуляв його кімнатами. Великими зусиллями місцевих активістів „крига скресла” і в 1973 р. розпочалась реставрація унікальної пам’ятки історії та архітектури. Роботи завершилися в 1975 р. і в приміщенні відкрився краєзнавчий музей, перша експозиція якого була присвячена П.І.Прокоповичу з нагоди 200-ліття від дня його народження. Постановою Ради Міністрів УРСР № 442 від 6 вересня 1979 року Будинок Генерального судді В.Кочубея було взято на державний облік, як пам’ятку архітектури національного значення під охоронним №1770. На виконання Постанови Кабінету Міністрів України №445 від 14 червня 1993 року на базі краєзнавчого музею в 1994 році було створено Батуринський державний історико – культурний заповідник ”Гетьманська столиця”.
Масштабна реставрація об’єкту проведена в 2003 - 2005р. В 2006 р. великими зусиллями колективу „Гетьманської столиці” створена постійна експозиції, що розмістилась в чотирьох залах та двох підвальних кімнатах. Музей знайомить з історією єдиного будинку на території Батурина, що став свідком всіх етапів розвитку гетьманської столиці - її злетів та падінь. Експозицію відкриває зала, що характеризує епоху Гетьманщини. Тема історії будівництва і перебудов розкрита оригінальними предметами з будинку: прикраси від люстри, замки та ключі з будинку, чудові зразки кахлів, яким була обкладена піч в будинку. Особливо глибоко розкривається історія родини Кочубеїв завдяки родовому дереву Кочубеїв, що склали науковці заповідника, родинним портретам. Окрема вітрина присвячена С.Величку. Кохання Мотрі та Мазепи, донос Кочубея., доля його родини - цій темі присвячений окремий розділ, цетральне місце в якому займають листи гетьмана І.Мазепи до Мотрони. Окрасою залу є ікона „Богоматір” подарована в 1704 р. гетьманом Іваном Мазепою церкві м. Жовква. Ікону передав Батурину колеціонер зі Львова Тарас Лозинський. Великим акцентом в експозиції є погляд нащадків на ті хвилюючі події - гравюри Василя Лопати, Сергія Якутовича, Федора Константинова, скульптури Андрія Гончара та Віктора Авули, поетичні, прозові та документальні твори українських та іноземних класиків всебічно трактують ці події. Представлена в музеї колекція старанно, по- крихтах, великими зусиллями зібрана колективом „Гетьманської столиці”.
В підвальних приміщеннях розгорнулась експозиція, що розкриває таку складову роботи Генерального суду як слідство та ув’язнення - відтворено інтер'єр камери слідства та камери ув’язнення, де розміщені фігури в’язня та військового писаря, виконанні з воску.
В 2007 році біля Будинку створено виставку просто неба - пасіку ім П.Прокоповича, де прослідковується розвиток бджільництва від примітивного вулика-дуплянки до втулкового, зконструйованого вдосконаленого П.Прокоповичем.
Запрошуємо Вас відвідати музей в Будинку Генерального судді В.Кочубея, пройти кімнатами, що пам’ятають поступ гетьманів Івана Мазепи та Кирила Розумовського, Самійла Величка та Василя Кочубей, де кохала та страждала Мотря, послухати пізнавальні та цікаві розповіді екскурсоводів і Ви на все життя захопитесь історією Гетьманської столиці.
Источник
Дом Кочубея находится посреди великолепного парка с мощеными дорожками, скульптурами и уникальной растительностью.
Дальнейший наш путь к цитадели проходит мимо церкви установленной в центре Батурина.
Вскоре мы прибыли к следующей цели нашего путешествия - цитадели...
Описание цитадели:
10 квітня 2004 року, в переддень Великодня, за ініціативою Віктора Ющенка та „Відродження Батурина” в пам’ять про батуринців, що прийняли мученицьку смерть без винятку віку та статі в 1708 році на території Цитаделі Батуринської фортеці постав Хрест (автор проекту Анатолій Гайдамака, скульптор Микола Обезюк), як символ розіп’ятого і воскреслого Батурина, розіп’ятої та воскреслої України. Це і стало початком відродження Гетьманської столиці.
Цитадель Батуринської фортеці, відтворена в 2008році на історичному місті, на високому мисі лівобережної тераси р. Сейм, на виконання Указу Президента України В.А.Ющенка № 1131 від 21.11.2007 р. «Про деякі питання розвитку Національного історико-культурного заповідника «Гетьманська столиця» та селища Батурин». Авторський колектив інституту «УкрНДІпроектреставрація» розробив концепцію архітектурного відтворення, впорядкування та музеєфікації комплексу пам’яток Цитаделі Батуринської фортеці на підставі багаторічних археологічних досліджень, глибинному вивченні історичних джерел, використанні історико – архітектурних аналогів в галузі оборонної культової, цивільної архітектури України ХVII –ХVIII ст.
Відтворені об’єкти розміщені на своїх історичних місцях, що виявлені і досліджені археологами. Дані пам’ятки не претендують на автентичність, вони створюють узагальнений архітектурно – художній образ Цитаделі Батуринської фортеці початку ХVIIIст. і використовуються як музейно – туристичний заклад Національного заповідника “Гетьманська столиця”.
У 2008 році (з березня по листопад) на території Цитаделі Батуринської фортеці відтворено 11 об’єктів:
1. Головна замкова в’їзна вежа - дерев’яна, проїзна, з брамою, шестистінна, чотириярусна, з горішнім бойовим ярусом.
Висота – 28 м.
2. Північна замкова башта - дерев’яна, “глуха”, шестистінна, триярусна, з горишнім бойовим галерейчастим ярусом, покрівля наметова. Висота – 15,5 м.
3. Південна замкова башта - дерев’яна, чотиристінна, триярусна з горішнім бойовим ярусом. Висота – 17,8 м.
4. Оборонна стіна - дерев’яна триярусна, з брусів у вигляді клітей – городень. Поділяється на два прясла, у центрі – Головна в’їзна вежа, на флангах – Північна і Південна вежі, в яких містяться господарські і інженерні служби. Висота – 8,6 м., довжина – 155,6 м.
5. Гетьманський будинок - мурований, одноповерховий, з ганком, декоративними фронтонами та мансардовим приміщенням. Служив офіційною резиденцією гетьмана та урядовою канцелярією. За розплануванням повторює тип української хати “на дві половини” (з сіньми та кімнатами-світлицями обабіч). Архітектурний декор фасадів, декоративно-побутове опорядження кімнат і підвальних приміщень вирішуються в традиціях української народної архітектури доби бароко. Репрезентує житло козацької старшини та приміщення урядових установ Гетьманщини. У відбудованому Гетьманському будинку на Цитаделі тривають роботи з музеєфікації, що дасть унікальну можливість наглядно продемонструвати умови життя та діяльності українських гетьманів в кінці ХVІІ – на початку ХVІІІ ст. Висота -12,2 м., площа – 180,4 м.
6. Замкова церква Воскресіння Господнього - дерев?яна, тридільна, однобанна, з мурованим підземним приміщенням – криптою. Церква діюча. Архітектурний декор, інтер?єри та культове опорядження храму вирішуються в традиціях української народної архітектури доби бароко. Підземне приміщення використовується, як крипта, де поховані останки захисників та жителів Батурина, що загинули в 1708 році. Висота – 16,4 м., площа – 60, 2 м.
7. Скарбниця - мурована, двоярусна, зі склепінчатим льохом-підвалом. Призначалася для зберігання державного скарбу, коштовностей, клейнодів. За прототип взято пам’ятку архітектури, полкову скарбницю початку XVІІІ ст. в місті Прилуки на Чернігівщині, що уособлює традиційний тип скарбниць XVII – XVIII ст., вирізняється гармонійними пропорціями, компактністю, лаконічним архітектурним декором. Нині використовуєтся, як експозиційне приміщення – ідуть роботи зі створення музею «Скарбниця». Висота – 6,65 м., площа – 27,5 м.
8. Криниця - дерев’яна альтанка з наметовим перекриттям над криницею і корбою має підйомний механізм. Відтворено за зразками фортечних і монастирських криниць України XVII – XVIII ст. Глибина до води – 29 м.
9. Рів – відділяє територію замку від міста. Використовується як експозиційний об’єкт. Відтворено за даними археологічних досліджень Батуринської фортеці, що визначило розміщення й габарити рову. Глибина – 7,4 м.
10. Замковий міст – перкинутий через рів до Головної в’їзної вежі дерев?яний. Відтворений за кресленнями фортечних мостів Гетьманщини ХVII -ХVIIIст.
11. Палісадова огорожа – розташована по схилу гори.
Источник
Этот день оказался перенасыщен культурной программой и мы не посетили еще один очень интересный объект Батурина
"музей археологии Батурина"
Предлагаю посмотреть фильм для ознакомления с этим объектом виртуально.
После экскурсии в цитадели мы решили пообедать, и заодно переждать жару. Солнце пекло немилосердно.
Мы разместились в колоритном кафе напротив торговой площади на трассе.
Кафе оказалось очень уютным и прохладным (благодаря двум мощным кондиционерам.)
Обед сытный и вкусный, но довольно высокие цены...
Велосипеды во время обеда мы пристегивали и организовывали неподвижный табун железных коней....
На перекрестке встретили байкеров на более тяжелой технике чем наша.
К Конотопу вела дорога из асфальтированных плит, которая перед самым Конотопом превратилась в скоростную грунтовку.
Грунтовка нас вывела на заброшенный аэродром, заброшенной Конотопской авиабазы.
Эту взлетку нынче эксплуатируют сверхлегкие летающие аппараты в виде птиц, мух, жуков, и другой живности...
За взлеткой мы нашли грунтовку идущую в нужном нам направлении...
Мы выехали на шоссе ведущее в Конотоп
Без каких либо приключений мы добрались до вокзала.
Так и закончился второй день нашей покатушки.
Этот день был перенасыщен культурными достопримечательностями.
Мы дождались поезда, без приключений погрузились в него и добрались до Киевского вокзала, откуда дружно разъехались по домам...
Катайте с нами и все будет Velorout
Фотоальбом поездки>>>>
Техническая часть >>>>